fredagsbakning



Första gången jag bakat petit chouxer. De blev lätta och fluffiga men jag har ingen aning om hur de smakar, de doftar iaf gott så hoppas på det bästa. I kväll blir det petit chouxer med grädde och färska bär till dessert. Varmrätt blir rostbiff med rödvinssås till Gullegubben och nåt slags potatis, pressad kanske och till mig som inte äter kött blir det ugnsstekt röding. Can´t wait :)
Vad firas... fredagen den trettonde.. nä inte det och inget annat speciellt egentligen. Det är bara ett försök att sätta guldkant på tillvaron.

recept på petit choux från Kajsas kokbok:
 (min pappa kallar mig Kajsa btw)

koka upp 2 dl vatten, 100 gram smör och en knivsudd socker.
Lyft av kastrullen, vispa ner 2 dl mjöl, koka och rör om tills massan släpper kanten. Blanda i tre ägg, ett i taget.
Klicka upp lagom stora kluttar på smord plåt, grädde 35-40 minuter i 175 grader. Låt svalna, fyll med nåt gott. Mumsa.

Kommentarer
Postat av: Raija

Mmmmm...de ser riktigt goda ut och det är något jag måste testa. Kanske nästa fredag då maken fyller år.



Nej, o nej, jag har inte alls så mycket energi och måste vila länge mellan varven. Så mycket får jag inte gjort per dag, som jag hade önskat. Men är man inte frisk, så är det bara att gilla läget. Men du däremot får massor gjort och hinner sticka dina fina torgvantar på löpande band. Kul att de säljer så bra....grattis.

2012-01-13 @ 16:33:35
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Anonym

Ja det ser ju gott ut! En gång för länge sedan åt jag själv petit chouxer.....kommer inte ihåg hur det smakade. Grädde o sylt, mmmmmmm

2012-01-13 @ 18:21:27
Postat av: Anonym

Förra inlägget? Det var jag!!!!

2012-01-13 @ 18:22:52
URL: http://tinasgarner.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

jamen jistarns vad länge sedan (15 år kanske) jag bakade dessa - de är såååååå goda...uj uj nu rinner snålvattnet ;-))



å vad roligt att det går bra med din försäljning och det är väl inte förvånande så fina saker som du gör!



Ja huvvaligen vad detta löv irrar runt i hjärnan, men roligt är det. Speciellt när jag känner flera som håller på och vi kan "surra" med varandra om skapandeprocessen.



Ja tänk när det börjar gro i byttor och tråg - sååå härligt....men idag blåser det "schniblåsta" om örona...brrr så kallt. Awarden är du värd ända ut i finger- och tåspetsar ;-))



ha en underbart skön helg trots vintervitt och blåst...du kan titta på ditt fina växthus och drömma!



2012-01-13 @ 21:01:29
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0