vantmönster och filurer




Det andra vantparet blev i vitt och vinröd/lila färg.
Idén med blommönstret kommer från ett gammalt vantmönster som jag modifierat. 
Själva vantmönstret är helt mitt eget hittepå.



Så här är vantarna gjorda:

Strumpstickor 2.5
tvåtrådigt yllegarn, 2 färger
Stickad med räta maskor

Vante: Lägg upp 60 m med vinrött. Sticka 5 cm.
Nästa varv: *omtag, ta ihop 2*
Nästa varv: byt till vitt, sticka några varv vitt och därefter en mönsterrapport som går över 30 maskor. Upprepa mönsterrapporten på bägge sidor.
Sticka till 10-10.5 cm.

Nästa varv: sticka de 12 första maskorna med avvikande färg (för tummen), plocka tillbaka maskorna till vänster sticka och fortsätt med mönsterstickning tills vanten är lagom lång.
Avmaska varje varv i vantens sidor ( avmaska i början av sticka 1, i slutet av sticka 2, början av sticka 3 och slutet av sticka 4. Avmaska tills 16 maskor återstår. Ta ihop dessa maskor två och två. Klipp av tråden och dra den genom resterande 8 maskor.

Sticka tumme: Ta upp 24 maskor (12 nere och 12 uppe) och dra ur tumtråden. Ta upp ett par extra maskor i kanterna så det inte blir glipa, minska sedan dessa extra maskor till dess det är 6 maskor på varje sticka. Sticka tills tummen är tillräckligt lång. Minska i sidan av tummen tills 4 maskor återstår på varje sticka, ta ihop två och två. Klipp av tråden och dra den igenom de sista 8 maskorna.

Fäst trådar, sy in inviket.




Ett par amigurumisar har fötts. De heter Filurer.

Kommentarer
Postat av: Raija

Men så små filurerna är. Att du har tålamod med att pyssla med sånt. Vantarna är verkligen fina och tack för beskrivningen, för jag har sparat den, om jag skulle få för mig att sätta igång att sticka ett par.

2012-01-18 @ 20:45:16
URL: http://www.nitida.se
Postat av: maja

Men å så söta filurer. Ja vantarna är också fina men filurerna är nästan lika söta som mitt under-sängen-monster=)

2012-01-18 @ 21:49:00
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

Du gor de mest fantastiska saker! Sag korsstygnstavlan och dromfangaren ocksa. Sa sota filurerna ar och vantarna ..........weeeeee

Nu tjatar jag igen...du skriver val upp monstren i din monsterbok (gud sa roligt det dar blev utan prickarna!)

har ar det varmt ma du tro....nu ar sonen gift med sin Maria...bilder kommer fran brollopet har i Thailand nar jag kommer hem...som en drom var det!

2012-01-24 @ 07:51:55
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Nettan

Vilka söta små filurer !

Har du hittat på beskrivningen själv eller finns den någonstans att hitta - hos dig, på nätet eller så ?

Blev så enormt sugen på att göra lite småfigurer av olika slag !



2012-02-02 @ 12:15:15
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0