she always knew she could make a dreamcatcher



Korsstygn på baksidan av ett tyg och en fin ram. Voilá en tavla.



Så här ser tyget ut som jag sydde på. Ett gardintyg ursprungligen.  Jag tänkte att grängen skulle vara perfekt till korsstygn men det var den inte, det var alldeles för småttigt och svårt att se så stygnen blev lika stora. Fick kämpa för att få till det och det tog därför alldeles för lång tid att brodera på. Jag måste leta reda på ett lika fint tyg med bättre gräng att sy på och göra fler tavlor för jag gillar korsstygnsord.

När jag var ute och bloggvandrade hittade jag ett underbart ord hos Vida. Ska jag spara tills det behövs. Omhändertänksamhet.



Ser sjuttiotalsaktigt ut.. nästan som makrame, fast det är det inte. 
I går tog jag in en hasselkvist som jag böjde till och så virkade jag en liten rund duk i spetsgarn, skirt ville jag ha det. Sist virkade jag fast duken på kvisten. Nu håller jag på att fundera över hur den ska dekoreras. Det ska bli en drömfångare. Fjädrar ska det vara till. Fjädern på bilden har jag klippt ut av en mjuk vaxduk... kanske ska det bli såna ... eller så köper jag riktiga fjädrar.. brunvita eller vita. Vet inte än. Glittret är nåt slags juldekoration som jag hittat i mina gömmor, ett blänk ska jag ta från den och sy fast på drömfångaren för att lura in drömmarna. Till sist kanske jag ska hitta på nåt hänge med några pärlor på...typ ett litet smycke.. kanske.

Drömfångaren ligger för tillfället under en tung bok för jag vet inte vad som händer när hasselkvisten torkar, vill inte att den torkar krokigt. Gu vad jag håller på ;)

Kommentarer
Postat av: NillaK

Så fiffig du är! Tavlan är jättesöt, så bra idé att brodera på mönstrat tyg. Någon är inne i ett kreativt flöde just nu, va? :) Jättekul att få följa alla dina påhitt, det brukar ju bli så fint!

2012-01-19 @ 13:56:08
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Vida

Vilka fina saker du skapar.. och visst är ordet omhändertänksamhet fantastiskt.. stannade till och fotade och sen har det väntat på inlägg att få passa till och häromdagen blev det så..



Kramar till dig från Liv

2012-01-19 @ 21:54:21
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: maja

Men å vilken fin!!! Och bra ide´. Jättefin! Kram och trevlig helg.

2012-01-20 @ 21:54:38
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: maja

Sv: Hihi ja det kan dom väl drömma om våra karlar. Förstår att dom tycker det låter kanon, min också hihi. Så tråkigt för dom att det inte blir nåt. Det bästa min vet är när jag gör mina städpippilotter och städar huset eller drar igång och bakar. Vet itne hur han är funtad, fast det är inte så ofta jag gör det mohaha. Finns väl annat att göra=) Och det är bokträf hos mig första helgen i mars, bara du tar dig en tur. Ni är SÅ välkomna du och Vilma;) Hur är det med Diva förresten har du nån kontakt?? Kram

2012-01-29 @ 09:14:43
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: hanne

Kul ide och tavlan blev jättefin. Ett tips om du vill sy korstygn på ett tyg som bara inte går att räkna på. Köp en bit stramaljväv och tråckla fast på tyget du vill sy korstygn på. OBS ta en bit som är 3-4 cm större än själva broderiet. Sen är det lätt att sy korsstygnen över stramaljen. När broderiet är klart är det bara att blöta upp stramaljväven, när stärkelsen blötts upp är det hur lätt som helst att dra ur stramaljväven tråd för tråd. På detta sätt sydde jag monogram på alla mina frottehaddukar när kassan var skral och handarbetssuget var stort...

2012-02-03 @ 06:28:31
URL: http://www.hannenkasityot.blogspot.com/
Postat av: Pysselfarmor

Nu rusar jag runt bland bloggarna och försöker hinna läsa ikapp.....uj uj så mycket fint du har gjort medans jag varit borta!

2012-02-03 @ 15:38:36
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0