allra bästa är Minime



Äntligen, finalmente! Sista tråden fäst i babyfilten. Jag gillar inte färgerna särskilt, blev för grällt för min smak men annars är jag nöjd.  Speciellt nöjd är jag med att jag gjorde den färdig överhuvudtaget. Många små rutor var det, väldigt många, pust och suck ;)



Det här är inte särskilt roligt. Jag har gjort rent min Brother och oljat och kollat att allt är okej men undertråden är knäpp. Det går finfint att sy långa stunder men mittidet så slår undertråden några extra varv så när jag ska ta bort tyget så är det en tre-fyra trådar som kommer ut från undertråden istället för en. Aaaargh!




Så här ser det ut när jag tagit ut undertråd med spole. Trassel (tråd som hänger till höger i bilden).
Jag har felsökt halva dagen men inte fått kläm på vad det beror på, googlat och laddat ner och lusläst manual och .. ja gjort det mesta som jag kan hitta på för att få ordning på undertråden. Kollat trådspänning, trådträdning.. kollat att nålen är rak, ja allt jag kan komma på. Vet inte hur jag ska få rätsida på det, i värsta fall får jag gilla läget och stå ut med att det blir trassel då och då men skulle helst slippa.



Den här lyckades bättre :)! Sockerkakan (tack Ingegerd!) blev jättegod och den pös inte ihop i mitten som de tidigare gjorde. Hurra!
Nu körde jag lägre temperatur i ugnen, kanske att det var det som var problemet ( min ugn är från Dackefejden typ och jag kan tänka mig att den inte kan hålla tempen som den säger) .
Med längre och långsammare gräddning blev det mycket bättre, enda är att den jäste något sämre men det kan jag leva med.  



Det allra bästa med dagen är fröken Minime. En "provdocka" som jag köpt på Åhléns. Egentligen är det mer som en skyltdocka ... bara nästan som en riktig. Jag drömmer om en alldeles riktig provdocka men har inte hittat en som är tillräckligt bra att jag vill satsa en massa tusen på den så tills vidare...
Med Minime kan jag prova ut axelsömmar och halslinningar och hänga upp mina alster (som jag planerar att göra) och gå en bit ifrån och fundera :) Det är bra nog så länge och jag är väldigt lycklig :)

Kommentarer
Postat av: Raija

Du är såååååå duktig, som fick babyfilten klar fast du tyckte den var tråkig att göra. Fin blev den i alla fall.



Trist med symaskiner som inte fungerar ordentligt. Du kanske kan lämna in den för service någonstans?



Sockerkakan ser väldigt god ut och grattis till att du lyckades med den.

2012-03-10 @ 08:21:35
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Pysselfarmor

Jag tycker färgerna är fina! Det är väl tur att smaken är olika....



Du det där med undertrådseländet fick jag också i min symaskin...jag googlade och höll också på själv. Det tog ett år innan jag gick iväg med den för jag försökte litet då och då. Ena barnbarnet blev litet sur när hon inte fick några dockkläder i julklapp, så då gick jag iväg med den.

Hämtade den i torsdags - fixad och klar bara att köra....

2012-03-10 @ 15:36:12
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Nina Lindh

När undertråden jäklas då kan man bli galen för mindre!

2012-03-11 @ 08:28:24
URL: http://ninalindh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0