Vita Bambi på G

Bambifiguren är på G.



Så här går det till när jag hittar på en figur. Först tar jag en av alla miljarder ideér som snurrar runt i mitt huvud och skissar ner den. Den här gången vill jag göra nåt Bambiliknande.



Sedan försöker jag rita ett mönster. Mönster på kropp till "Bambi" har jag redan, jag tänker använda samma som till Vita Hund (en sådan figur som jag sydde häromdagen). 

Nu behöver jag bara få till ett hyfsat Bambihuvud. En profil och en kil upptill så huvudet blir Bambibrett borde funka...
Jag mätte från nos till nacke på den ritade profilen (med hjälp av ett snöre) för att få mått på hur lång kilen behövde vara.



När jag tror jag fått till det klipper jag ut mönsterdelarna.




och så syr jag ett provhuvud i lakansväv efter mönstret, stoppar det och kollar om det blir som jag tänkt.



Riktiga Bambi har öron som sitter väldigt långt ner på kinden.. såna blir det inte. Figuren kommer inte att bli porträttlik alls, tecknade Bambi är bara inspiration och känsla.



Jag nålar tyglappar på huvudet och provar ut hur jag vill att öronen ska sitta på min figur och hur stora de ska vara. När jag fått en hum om det gör jag mönsterdel till öron också.



Dags att välja tyg. Min "Bambi" ska vara vit för hon ska heta Vita Bambi, kanske är hon släkt med Vita Hund.. jag tror nästan det. Det beiga tyget ska vara till huvudkilen.



Jag klipper ut och syr huvudet i det riktiga tyget.



När jag är nöjd med huvudet syr jag kroppen till. Så här blev det.

Nu funderar jag på vad hon ska få för slags ögon.. blundögon, lika som Vita Hund, tror jag ...eller mangaögon kanske. Jag funderar också på vad det ska bli för kläder till dockan. En klänning av någon sort, måste vara prickig för en Bambi borde ha prickar. Jag har ett rosa tyg med vita prickar på .. det blir nog bra... puffärmar.. liten jacka till.. , så går funderingarna, få se vart det slutar.
Det är det roliga med eget hittepå - man vet aldrig var det slutar, det är riktigt spännande :)!

Kommentarer
Postat av: NillaK

Kul att få se hela processen! Du är så duktig på att rita, det önskar jag att jag kunde... Vita Bambi kommer helt klart bli en skönhet! :)

2012-03-30 @ 13:00:16
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Maria

Klart rosaprickigt till Vita Bambi! Eller Vita Bambina?

2012-03-30 @ 21:11:57
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0