roar mig bäst jag kan



Wilma låg och såg så bedrövad ut förut i dag.. riktigt ledsen faktiskt, fast hon låg där bredvid sin killkompis som var på besök... jag undrade så vad det var som felades. 
I eftermiddags kom Oskars matte och hämtade honom och vips så blev Wilma jätteglad och busig.

- Du och jag matte

- Okej då Wilmis, vi ska vara bara vi och i kväll kommer husse och hela familjen är samlad. Blir inte det bra? 
- Äntligen har du fattat, du är inte alltid jättesmart, du matte men du är bra ändå!  



I väntan på att husse/Gullegubben ska komma hem från Luleå och segling provar jag att göra ravioli. Jag har aldrig gjort det förut men tänkte... hur svårt kan det vara? Jag kollade recept on line och gjorde typ så, fast jag hade inget Durumvete som det egentligen ska vara så jag körde på vetemjöl.. och så har jag ingen pastamaskin så jag använde kavel.



Jag tänkte göra en spenat-ost fyllning ... men jag hade ingen spenat.. och ingen bra ost, ricotta brukar det ju vara. Istället gjorde jag en fyllning av gröna ärtor med lök, muskot, vitlök, parmesan och allt vad det var.
Det finns deg kvar i kylen och ärtröra till ikväll om jag ids göra fler och om vi vill ha. Lördagsmys till schlagerfestivalen kanske.
I kväll vinner Loreen btw! Jag har slagit vad en femtilapp med syrrans man och jag tänker vinna! :)





Hade varit snyggt att skära med en sådan vågig skärare, du vet... kommer inte ihåg vad det kallas, en sådan man har när man gör kakor men jag hittade inte den så jag skar runt med en kniv bara. Man tager vad man..



Kokade raviolin i medelhavssalt vatten i tre minuter.



Värmde tomatsås (egentligen ratatouille som jag hade kvar men det fick duga, nästan samma sak ju) och rev parmesan över. 
Raviolin blev sisådär. Pastan svällde när den kokte, blev för tjockt och jag skulle ha skurit nättare runt fyllningen. Borde skurit nättare och kavlat ut degen tunnare. Smaken blev rätt okej men det hade varit godare och krämigare med en ricotta eller kanske en mozzarella i fyllningen.



Nu fattas bara någon som städar köket!

Kommentarer
Postat av: Inga

Man tager vad man haver...var det inte Kajsa Warg som sa det?...huvudsaken var ju att det smaka bra....eller okej!

Vilma kanske hjälpte dej städa?

Hoppas du vinner vadet!

Ha en fin kväll

Kram

2012-05-26 @ 18:35:23
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Raija

Intressant och du är väldigt flitig nu :-). Jag gjorde pasta en gång för snart 30 år sen och kavlade också ut den och hade fel mjöl, så resultatet blev inte så bra och sen dess har jag aldrig provat igen.

2012-05-27 @ 10:46:41
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Pysselfarmor

jo jag har gjort pasta många gånger och har en sådan där maskin....för det liksom går nästan inte att kavla så där tunt som det bör vara....

men har du prövat att göra gnocchi - det är supergott också!

ahaa Wilma vill vara ensam med dig!

2012-05-27 @ 23:08:10
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Borzita-57

Hej!

Vad ott de ser ut



Hej!

Vad gott det ser ut!



Kan det vara en Sporre du frågar efter?

Ser ut som ett vågigt "hjul" med skaft...



Jag har en sådan då jag gör godis till mina pälsklingar och skär ut lämpliga bitar. Innan det ska torkas i ugn.



1

2012-06-02 @ 21:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0