lycka är att en fjäril vilar på din axel

 
Ja SHIT! va med tomater det blir.
 
Tiny Tim heter sorten. Det är en busktomat. 
 
Plantorna ger otroligt rik skörd. Några spricker. Det har jag läst beror på ojämn vattning ... och det är inte otroligt men varför skalet på tomaterna blir segt som en gammal skosula det har jag ingen aning om. Kanske jag googlar på det om jag ids. 
 
Tomaterna i sig är supersupergoda. Körsbärsaktig smak som riktigt exploderar i mun men jag måste skala dem för att kunna njuta fullt ut. Jag snabbskållar tomaterna i hett vatten och sedan över i iskallt och skalet är lätt att dra av. Lite meck men det är det värt. 
 
Den här skålen är dagens skörd... i morrn har säkert lika många till mognat. Ååååh, jag kommer att sakna mitt växthus... :( 
 
Sorry Nya Ägarna, jag tar med mig växthuset... nä skoja bara, tror inte de skulle uppskatta det. 
 
 
Potatisskörden blev så här. Pyttesmå de också (jag kör smått i år ;)) och jättegoda de också.
I går grillade vi minipotatisarna i folie med olivolja, rosmarin och salt. Till det grillad forell (och lamm till Gullegubben) och sallad på skållade Tiny Tim tomater med Romansallad, också från växthuset.
 
Det är hur lyxigt som helst att kunna plocka det mesta hemma, drizzla över lite dressing och ... Voila! 
 
 
Wilma ligger på golvet inne och flämtar. Det är hett. Och torrt. Gräsmattan börjar se mer än sorglig ut. Som gammalt hö. Toktorrt.
 
 
.... men inte länge till. Inte här hos mig i alla fall. Jag har kört spridaren hela dagen och ska fortsätta ända til i kväll. Gratis (nästan) vatten från å-vattenpumpen.
Växterna jublar kan jag meddela. Jag är just nu deras allra bästa vän :) . Det känns bra det. 
 
 
Men allra bäst känns det när jag vandrar genom trädgården och en påfågelsfjäril... inte den på bilden utan en annan likadan... sätter sig på min vänstra axel en stund.
Tack söta du för förtroendet :) 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grillad potatis låter jättegott. Det har jag aldrig gjort. Jisses så torrt det är och det måste vara gudomligt då att ha en å-vattenpump. Hur blir det på nya stället?

Fjärilsbilden är helt underbar....en tavla som ett minne ?

2013-07-25 @ 23:30:16
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Vad det låter härligt med grillad potatis! Rosmarin är en krydda jag lärt mig gilla på senare år. Rosmarin och vitlök brukar jag blanda.
Visst är de vackra alla fjärilar. Vi har en del trollsländor vid stugan. De är också vackra. Sköra liksom med sina skimrande vingar.

2013-07-27 @ 21:55:51
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Liv

Lyckans fjäril sätter sig på den som har tid att vänta säger ett ordspråk. Själv tycker jag det är magiskt när något sådant händer. Jag förstår verkligen att du sparar den stunden i hjärtat. Så underbart.
Vilken skörd, det låter magiskt gott.
Kramar

2013-07-28 @ 19:58:29
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0