baguetter och chokladmousse

 
Baguetterna blev så här. Krokiga. Måste nog träna på min utbakningsteknik ;) Äh det gör detsamma.
Bröden skulle skåras också men min kniv var så eländigt slö att det inte syns. 
 
De två baguetterna till höger är med solrosfrön på och gräddade med varmluftsfunktionen i ugn. De till vänster är gräddade med över och undervärme. Jag gjorde på det viset för jag vill lära mig hur nya ugnen funkar. "Varmlufts"bröden blev snyggare. Men solrosfröna blev svarta de flesta, helt brända. De har jag petat bort. Det var därför jag inte hade solrosfrön på nästa två bröd. 
 
 
Ja det är klart jag var tvungen att provsmaka! Visst blev de fina! Ser riktigt proffsigt ut. Och gott var det också. Nästa gång jag använder receptet ska jag skippa solroskärnorna, och ha i lite mer salt än receptet tycker (och försöka baka raka baguetter) men annars är jag nöjd.
 
 
Chokladmoussen står i kylen, klar att servera. 
Ibland har jag på hasselnötskross som garnering men det hoppade jag över den här gången. 
Receptet är från Kajsas kokbok. Hon kallar det chokladkräm. Den blir fluffig och ... alldeles alldeles underbar. 
 
3 äggulor
2 msk socker
1 hg mörk blockchoklad
1 msk starkt kaffe, typ espresso
3 dl vispgrädde
 
Vispa äggulor och socker tills det blir en skummig kräm. 
Smält chokladen över vattenbad och tillsätt den samt kaffet till äggsmeten.
Blanda i den hårt vispade grädden. Slå upp i glas, ställ i kylen minst en timme. 

Kommentarer
Postat av: Blek-Inge

Gör inte för fina bröd. Då syns det inte att de är hemmagjorda!;-)

2013-10-21 @ 22:18:39
Postat av: Camilla

Roligt att ha tid att pyssla, det finns speciella plåtar till baguetter som gör de jämna och fina.

2013-11-01 @ 08:44:39
URL: http://skaparlusta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0