belöna hunden med möss och strumpor


Den här leksaken använder jag som dragkampsbelöning och jagabelöning. Men trots att jag "laddat" den så är Wilma inte riktigt så tokintresserad av den som jag skulle önska. Och en belöning måste hunden verkligen VILJA HA, annars är den inte tillräckligt belönande.

Så det blev att gå tillbaka till ritbordet;

Vad gillar egentligen Wilma allra bäst att leka med.. hm? ja hon bär ju omkring strumpor för det mesta förstås.. och hämtar strumpor från korgen med smutstvätt, och sprider ut strumpor över hela huset... så kanske en lortig strumpa är något jag kan använda.. tennisbollar gillar hon att tugga sönder.. men jag är rädd att hon ska sätta dem i halsen så dem får hon inte ha ... men man kanske kunde.. och när vi är på zooaffären då är Wilma mest intresserad av kattleksakerna.. de små mössen vill hon gärna att jag ska köpa...hm.. jag kanske skulle ta och göra det.

Ungefär så där gick mina tankar. Och banne mig, nu har jag fantastiska belöningar som Wilma fullkomligt ääälskar!



Nuförtiden går jag omkring med en smutsig strumpa i ena jackfickan.. och inknuten i strumpan finns en tennisboll. I en annan ficka har jag en mus som piper alldeles hjärtskärande, tweet tweet.
Musen är Wilmas alldeles speciella favorit. Den använder jag som belöning endast för hundmöten (Om Wilma tittar på mig när hon får syn på en annan hund då får hon bära musen en stund).

Jag håller på att lära mig shejpa beteenden. Har hållt på lite med det förut men nu har jag blivit mer metodisk och verkligen gått in för att bli duktig på det. Det är inte bara hunden som behöver tränas, jag också :). Tack Wilma för att du lär mig så mycket!

Jag till och med är så seriös att jag skriver träningsdagbok efter varje träningstillfälle. Något jag knappt gjort förut men himmel vad bra det är!
Förut har jag tänkt det mest som en möjlighet att kunna gå tillbaka och läsa och se om man gjort framsteg i träningen men jag har upptäckt att det inte är den stora poängen med att skriva upp allt, istället är det att det blir tydligt vad man gör fel, man får upp ögonen för hur man kan göra annorlunda, vilka situationer som påverkar hunden och hur de påverkar hunden och när och var belöningar fungerar och allt och mer därtill.
Alltså alla detaljer som gör träningen mer eller mindre lyckad upptäcker jag när jag sätter mig ner och skriver hur det gått.

Kommentarer
Postat av: Erica

Hehe bra tajming där för vi håller också på med klickerträning i skolan nu... Det är jätteintressant. Men Svea är svår, eller nej nu sa jag fel, jag är dum för jag hittar ingen tillräckligt bra belöning till henne. Hon är liksom INTE matglad som den andra korven här hemma. Har du nåt tips kring det?

2010-10-30 @ 08:31:34
URL: http://tindrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0