blomlängtan

Trädgårdsbloggsdax .. snart :D! Jag tjuvstartar med några skönheter.



Jo, jag pratar med dem. Det måste man göra.. prata snällt.. fråga hur de har det. Det är sant, det räcker inte med vatten och näring. Min golvhibiskus har blommat hela vintern och nu när ljuset kommit sträcker hon på sig och ser väldigt stolt ut över sin bedrift.  



Knopp på väg att slå ut. Titta villka foderblad, söta som en prinsesskrona.



Stammen blir alldeles knotig.



Jag har stammat upp henne, tagit bort alla sidokvistar vartefter och nu klipper jag bara lite i topparna för att hon inte ska dra iväg och bli för yvig. Vattnar varje dag nu när solen skiner.. annars vattnar jag bara när bladen börjar hänga lite och hon "talar om" att hon är törstig. Näring ger jag pyttelite, kanske en gång i månaden eller så. Det är lätt att övergödsla hibiskusar. Då dör de.

Hibiskusarna, jag har några stycken, trivs hos mig. Jag ska köpa fler i andra färger, för nu vet jag att de förkrympta som finns i butikerna börjar växa de också så småningom.

De är jättelätta att ta skott av också. Jag låter mina skott stå i vatten tills de fått rotanlag, det kan ta flera veckor. Efter det planterar jag dem i krukor.



Pelargonerna är fantastiskt frodiga. Det kanske inte blir så mycket blom i år.. får se.. för jag har gödslat mina pelargoner hela vintern. Gödslat och vattnat och låtit dem stå kvar i sina fönster hela tiden som om vintern inte fanns. Inte tagit in dem i svalare rum och minskat gödning och vattning som man "ska göra". Jag klipper bara de längsta rankorna annars ska de få vara ifred, tänker inte plantera om och störa rötterna i år alls.



Några knoppar finns. Utsökta som karameller. Nä mina fingrar är inte gröna... än ;)



Mårbackapellisarna i köket. De som jag planterat i gamla kaffeburkar är allra finast. Syns inte så bra på bilden men de är större och mycket gladare än de andra. Pelargoner gillar att bo i gamla burkar, tänk det visste jag inte innan :) Inget hål i botten.. det bryr de sig inte om. Jag som trodde pelargoner ville bo i lerkrukor men nix.



Mina penseér gror och växer. Snart dags för dem att få egna små krukor. Det tar lång tid för dem att utvecklas. Jag sådde fröna i mitten av februari om jag kommer ihåg rätt och ingen har fått annat än hjärtblad. Jag tror ändå de hinner till våren. Så snart de rotat sig i egna krukor, måste bara köpa planteringsjord,  kan jag börja gödsla och sedan står det inte på innan de kan få flytta ut på dagarna och lapa sol :)

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Jag blir impad! Visst har Du helgröna fingrar, det syns tydligt på blomprakten. Förstår att Du nu ligger i startgroparna för att börja fylla växthuset. Om det är klart? Du har det tålamod jag saknar.

2011-03-09 @ 13:54:25
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=0913491
Postat av: Nilla

Håller med föregående talare - impad! Här kanske jag kan lära mig ett och annat. Missköter mina växter ganska rejält. Vissa trivs ändå, som tur är! Typ de som ska torka ut mellan vattningen och inte behöver någon näring... :)

2011-03-09 @ 17:48:02
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Anki

Oj vad tjusiga. Du har gröna fingrar och len talmun då, precis som min mamma. Mina växter, jo de lever o växer o trivs MEN ja de kunde nog mått bättre kanske om jag pratade med dom också...



Kramiz

2011-03-09 @ 18:15:33
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Ingmarie

Nej det räcker INTE att prata med dom,har försökt!Man MÅSTE ha gröna fingrar också...o det har INTE fru Jacobsen!



Kramen från mig

2011-03-11 @ 12:18:34
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: maja

Tjuusiga! Pelagoner är min nya kärlek, särskilt de rosa. fiiint! Kram och hälsa busvovven;)

2011-03-13 @ 09:44:55
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0