det är som julafton



Det såg ut att bli en fin dag i morse när jag var ute med kameran men nu snöar det.... äsch..



Jag vaknade tidigt. Det är som julafton att ha ett riktigt syrum.. som ett paket som ligger och väntar på att öppnas, vem kan sova då :)    (ooops, kanske mitt fel att det börjar snöa som vore det december )

-Matte, vi går och lägger oss igen!
- Nej nu ska vi fota syrummet



Sista finishen, en radio har kommit på plats i syrummet. Jag måste ha musik och prat för att det inte ska bli som det brukar, att jag drar ner allt till vardagsrummet och sitter vid teven och jobbar istället.



I det här rummet som är ett gammalt kök egentligen brukar jag ha övervintring för blommor och plantera och sånt. Det är därför jag har vaxduk på allt. Vaxduken får ligga kvar för det är rätt praktiskt nu också när rummet har blivit syrum. Stora bordet fick jag en gång av vänner som tänkte kasta det. Det är ett superbra bord att lägga ut tyger på. Under bordet står pallen som behövs för att nå upp i köksskåpen.

Vårat hus är från 40-talet, det är gjort som två lägenheter. Det är därför vi har ett kök över som jag kan ha som lekrum.



Här vid lilla bordet tänker jag sitta och sy. Nu fattas bara en lång skarvsladd så jag kan koppla in maskin och lampa för det finns bara ett eluttag och det är i andra änden av rummet. Kontorsstolen (IKEAs billigaste) är bra för den är höj och sänkbar och bordet är aningens högt.



Min symaskin är en Brother. Enkel och lätt att använda, mekanisk och inte ett dugg finesser. Tjorvar i undertråden så man kan bli galen. Någon gång ska jag investera i en bättre maskin men den får duga så länge.
Kanske jag måste lämna in den för att se över det där med undertråden.. få se hur jag gör.



Det bästa med ett syrum är att allt kan stå framme hela tiden. Strykbrädan borde jag sy ett nytt överdrag till, fy så den ser ut ! Jag kanske ska ta mig i kragen och sy ett... i vitt, fräscht och fint.



Minime har fått flytta upp dit hon också. Köket har diskbänken kvar men ingen spis. Spis behöver jag inte och diskbänk är väl mest när jag städar som det är bra att ha nära till vatten och ta vatten till strykjärnet förstås.
I taket och över bänken är det lysrör så det är ett ljust rum även på kvällen, så himla bra :)



Modeplanch vill man ju gärna ha .. inte modernaste varianten direkt ;)



Klänningsgardin måste det vara i syrummet. Tänk att det fanns ett användningområde för små klänningar, hade jag ingen aning om när jag gjorde dem ;)



I gröna väskan står min allra första symaskin. En husqvarna som jag köpte begagnad. Den har raksöm och zickzack (stavas det så .. eller zigzag?) och en spak som man fäller ner och så gasar man med knät, den har gjort sitt men jag har inte hjärta att göra mig av med den.
Allt som behövs får plats i syrummet. Pärmarna som jag fick av svärmor med ´hur man gör´ när man syr står på bänken.



Allt är inte iordninggjort. Det här är en cigarrask med band och spetsar. Ett enda hullerombuller. Jag ska flytta alla band till en låda med högre kanter och så ska jag vira upp dem var och en på hårdpappsbitar så det är lätt att se vad som finns och så de inte snor ihop sig med varann.



Högskåpen har blivit tygskåp. Det finns en hel del fler skåp men de har jag inte tömt än, det får bli senare för nu ska jag lära mig sy :)



Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Vilket skönt "bläng" du får där från woffsen! Den säger allt!



Så fint syrum - med eget kök! Och vilka gardiner - du påhittig du! De där kan du absolut sälja.



Jag har också ett helt eget rum, men jag kan säga att där är det inte sådan ordning som i ditt!

Usch är det där...

2012-03-19 @ 08:38:27
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Raija

Härligt att ha ett helt gammalt kök till hobbyrum. Där allt kan stå framme som strykbräda och symaskin och en massa yta att röra sig på. Klänningsgardinen var fin.



Jag har också en "hörna" som vi kallar det och det är vår övre hall som är som går i vinkel och är långsmalt och sen har jag stora fönster utefter ena väggen. Ska ta bilder när jag städat här, för det är fortfarande stökigt efter renoveringen. Jag har ocks symaskin framme på sybordet. Ett långt, stort skrivbord där datorn och skrivaren står. En radio med CD-spelare är ett måste. Vi har en platsbyggd strykbräda som vi kan fälla in i ett skåp och den är här i hallen. Badrummet har jag nära för att få vatten. Så ganska nöjd är jag även om det blir trångt här och inte alls så stort och fint som du har.

2012-03-19 @ 09:09:31
URL: http://www.nitida.se
Postat av: NillaK

Ja, god jul då! :) Förstår att det kliar i fingrarna efter att gå därinne och pyssla... Fint får du det också! Så smart och gulligt att använda miniklänningarna till gardiner. Drömmer också om en finare symaskin. Min trasslar och fastnar, vill minnas att det var mycket lättare och roligare att sy på mammas avancerade. Men allt var ju bättre förr... ;)

2012-03-19 @ 14:21:29
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Grattis till det härliga syrummet! Ljust och fint och vaxduk är sååå bra! Supergulligt med kl'nningarna i f;nstret! Jag vill sälja min Janome Broderimaskin, jag har inte användning för den längre. Mkt enkel att brodera med!

2012-03-19 @ 19:16:57
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=19190536
Postat av: Anki

Så bra, med ett eget syrum (när man syr) de gör ju inte jag:) de där små klänningarna är så söta. Du skulle ju kunna sy massa fina kläder till alla mina dockor. Köpte en ny för lite sedan så idag letade jag fram en klänning till henne som jag själv hade som späbarn. Lite småkul.

Hoppas allt är bra annars.

Kramiz Anki

2012-03-19 @ 20:51:07
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Dorothea

Men, Ihhhh och Ååhhh! Önskar att jag kunde komma och leka med dig i ditt nya stora fina syrum! :D (och tack för alla braá närbilder! Du kommer att ha jätteroligt där.

2012-03-21 @ 12:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0